Aspartaam: schadelijk voor je gezondheid of niet?

Er bestaat veel verwarring rondom aspartaam. Met dit artikel wil ik op basis van wetenschappelijk onderzoek laten zien of aspartaam schadelijk is voor je gezondheid of zelfs giftig voor je lijf.

Je leest hier alles over de werking van aspartaam en wat het effect van deze zoetstof is op je gezondheid. Ook vertel ik je wat onderzoekers ontdekten over aspartaam en waar je op moet letten als je boodschappen doet.

Inhoud

  • Wat is aspartaam?
  • Hoe werkt aspartaam?
  • Wat is het effect van aspartaam op onze gezondheid?
  • Is aspartaam schadelijk?
  • Wat betekent dit voor mij?
  • Waar zit aspartaam in?
  • Hoe kun je aspartaam herkennen?
  • Wat zijn gezonde alternatieven voor aspartaam?

Wat is aspartaam?

Aspartaam is een kunstmatige zoetstof, die 200 keer zoeter is dan suiker. Je vindt de stof niet alleen in light frisdrank, maar ook in ontbijtgranen en veel andere dagelijkse voedingsmiddelen.

Caloriearm

In vergelijking met suiker bevat aspartaam weinig calorieën. Daarom voegen fabrikanten de zoetstof toe aan veel producten. Dat zou namelijk beter zijn voor je gewicht. Verderop in dit artikel lees je of aspartaam inderdaad positieve effecten heeft op je gewicht.

Sterk bewerkt

Aspartaam bestaat uit stoffen die in ons lichaam en in de natuur voorkomen. De zoetstof is echter sterk bewerkt om de zoetkracht te verhogen, waardoor deze een onnatuurlijke samenstelling heeft gekregen. Zoals je zult zien, heeft dat allerlei effecten heeft op ons lichaam en onze gezondheid.

Hoe werkt aspartaam?

Als we aspartaam binnenkrijgen, geeft dat een zoete smaak op onze tong. Vervolgens breekt ons lichaam de zoetstof af tot asparaginezuur, fenylalanine en methanol. Dat zet in ons lichaam allerlei processen in gang.

Methanol

Methanol is in grote hoeveelheden giftig, maar ook kleine hoeveelheden methanol kunnen onze gezondheid ongunstig beïnvloeden. Vooral de vrije vorm van methanol is verre van gezond.

Vrije methanol kan ontstaan als aspartaam wordt verwarmd tot boven 30 graden Celsius. Ons lichaam heeft een temperatuur van 37 graden Celsius. Dit maakt dat de aspartaam in ons lichaam gemakkelijk kan worden omgezet in vrije methanol. Vrije methanol breekt in ons lichaam af tot de kankerverwekkende stof formaldehyde. Ook kan bij datzelfde proces een andere kankerverwekkende stof ontstaan. Dat heeft gevolgen voor onze gezondheid.

Asparaginezuur en fenylalanine

Asparaginezuur en fenylalanine zijn aminozuren die in de natuur voorkomen, alleen in een andere samenstelling als aspartaam. Eiwitrijke voeding bestaat voor slechts 5 procent uit deze aminozuren. Aspartaam bevat maar liefst voor de helft uit fenylalanine en voor 40 procent uit asparaginezuur (bron 1). Deze samenstelling heeft een ongunstig effect op onze hersenen, zoals je verderop in dit artikel kunt lezen.

Wat is het effect van aspartaam op onze gezondheid?

Aspartaam zit in light producten omdat de zoetstof nauwelijks calorieën bevat. Toch zijn er juist aanwijzingen dat kunstmatige zoetstoffen kunnen leiden tot gewichtstoename.

Aankomen door aspartaam

Ons lichaam reageert net zo op aspartaam als op suiker, namelijk met de aanmaak van insuline om de vermeende suikers als brandstof naar de cellen te vervoeren. Van aspartaam raakt je lichaam echter in de war.

Als je aspartaam eet, krijgen je hersenen een seintje dat er zoet binnenkomt terwijl de bekende hoeveelheid calorieën ontbreekt. Daardoor gaat je lijf om nog meer zoet vragen, met een verhoogde eetlust, zoetverslaving en eetbuien tot gevolg (bron 2, 3, 4, 5). Daarnaast kun je last krijgen van spijsverteringsproblemen als je producten met aspartaam eet.

Spijsverteringsproblemen

Een bekende bijwerking van aspartaam is diarree. Ook kun je last krijgen van winderigheid en een opgeblazen gevoel na het eten van producten met aspartaam. De stof is namelijk giftig voor je darmen en werkt een gezonde darmwerking tegen, zoals blijkt uit onderzoek (bron 6). Maar niet alleen je darmen hebben onder aspartaam te lijden. Sommige mensen krijgen na het eten ervan klachten aan hun oren en hun evenwichtsorgaan.

Aspartaamvergiftiging

Sommige mensen reageren op aspartaam met (draai)duizeligheid, oorsuizen en hoogfrequent gehoorverlies (bron 7). Onderzoekers adviseren bij deze klachten het gebruik van aspartaam te staken. Er zijn zelfs artsen die spreken van aspartaamziekte, wat kan leiden tot kortademigheid en schildklierproblemen (bron 8).

Is aspartaam schadelijk?

Aspartaam kan schadelijk zijn voor onze gezondheid. Dat blijkt uit diverse onderzoeken. Zo heeft de zoetstof invloed op het insulinehormoon. Er lijkt zelfs een verband te zijn tussen aspartaam en hartziekten, vroeggeboorte, leer- en gedragsproblemen en kanker.

Aspartaam en insuline

Anders dan suiker zou aspartaam geen effect hebben op onze suikerspiegel. Toch blijkt dit niet het geval te zijn. Onderzoek toont namelijk aan dat mensen die aspartaam gebruiken een hogere bloedsuikerspiegel hebben en minder goed reageren op het hormoon insuline (bron 9, 10). Dit kan duiden op pre-diabetes of diabetes type 2. Aspartaam kan dus net zo goed tot suikerziekte leiden als suiker.

Hart- en vaatziekten

Uit onderzoek blijkt dat vrouwen die na de overgang dagelijks twee glazen frisdrank drinken met aspartaam als zoetstof, 30 procent meer kans hebben op het krijgen van hart- en vaatziekten (bron 11).

Aspartaam en kanker

Er zijn aanwijzingen dat aspartaam invloed kan hebben op het ontstaan van hersentumoren (bron 12). Daarnaast lijken mannen een licht verhoogd risico op kanker te hebben als ze aspartaam gebruiken. Dat blijkt uit een onderzoek uit 2013 (bron 13). Volgens de onderzoekers zou dit komen doordat mannen grote hoeveelheden van een enzym in hun lichaam hebben dat aspartaam omzet in formaldehyde.

Er zijn sterke aanwijzingen dat formaldehyde, dat uit aspartaam wordt gevormd, invloed heeft op het ontstaan van lymfeklier- en bloedkanker (bron 14). Deze kankersoorten zijn dezelfde als de kankersoorten die naar voren kwamen uit eerdere dierstudies naar het effect van aspartaam (bron 15, 16, 17).

Aspartaam en vroeggeboorte

Dat aspartaam mogelijk een verband heeft met vroeggeboorte, blijkt uit een Deense en Noorse studie (bron 18, 19). In deze landen wordt relatief veel aspartaam als zoetstof gebruikt.

Volgens de onderzoekers zouden zwangere vrouwen geen aspartaam en andere kunstmatige zoetstoffen moeten nemen. Ook zouden zij hun suikerinname moeten beperken om vroeggeboorte te voorkomen.

Leer- en gedragsproblemen

Verschillende onderzoekers ontdekten dat aspartaam een verband heeft met leer- en gedragsproblemen (bron 20, 21). Zo vonden wetenschappers in 2018 dat aspartaam het niveau van fenylalanine en asparaginezuur in de hersenen kan verhogen. Dit kan de aanmaak en afgifte van belangrijke neurotransmitters remmen.

Aspartaam ​​werkt als een stressor door het stresshormoon cortisol in ons bloed te verhogen en ervoor te zorgen dat ons lichaam extra vrije radicalen aanmaakt. Een hoge cortisolspiegel en overtollige vrije radicalen kunnen de hersenen kwetsbaarder maken voor oxidatieve stress, wat een nadelig effect kan hebben op ons gedrag en de werking van onze hersenen.

Naast leer- en gedragsproblemen vonden onderzoekers dat aspartaam ook kan leiden tot klachten als:

  • Hoofdpijn
  • Epilepsie
  • Migraine
  • Prikkelbaarheid
  • Angst
  • Depressie
  • Slapeloosheid

Wat betekent dit voor jou?

Vanwege de mogelijke gezondheidsrisico’s van aspartaam kun je de zoetstof beter vermijden. Als je medicijnen voor schizofrenie gebruikt of de erfelijke aandoening fenylketonurie (PKU) hebt, zou je in geen geval aspartaam binnen moeten krijgen.

Waar zit aspartaam in?

Aspartaam zit in veel producten, zoals:

  • Ontbijtgranen
  • Soep uit pak of blik
  • Jam
  • Zuivelproducten
  • Vruchtendrank
  • Frisdrank
  • Snoep zonder suiker
  • Suikervrij ijs
  • Chocola
  • Zoetjes
  • Suikervrije kauwgom

Hoe kun je aspartaam herkennen?

Als je boodschappen doet, kun je het beste letten op termen als ‘zoetstof’ met daarna ‘aspartaam’ of ‘E 951’. Daarnaast is het handig om te weten dat aspartaam verkocht wordt onder de volgende merknamen:

  • Canderel
  • Natrena
  • NutraSweet
  • Equal
  • Spoonful

Wat zijn gezonde alternatieven voor aspartaam?

  • Kaneel
  • Vanille (geen vanille-aroma)
  • Pure stevia (zonder maltodextrine)
  • Xylitol
  • Banaanpoeder
  • Kokosbloesemsuiker (met mate)
  • Rauwe honing (met mate)

In het kort samengevat komt het erop neer dat aspartaam schadelijk is voor je gezondheid en voor sommige mensen zelfs giftig. Je kunt deze veelgebruikte kunstmatige zoetstof daarom het beste vermijden.

Wil je zeker weten dat je geen producten eet dat aspartaam bevat, download dan de boodschappenlijst.


DOWNLOAD HET SUIKERVRIJE DAGMENU

Activeer je vetverbranding en krijg meer energie met de makkelijke suikervrije en koolhydraatarme recepten uit het dagmenu!

  • Met 14 makkelijk toepasbare tips voor snel resultaat!

Meer dan 50.000 bezoekers hebben dit dagmenu al gedownload


2018-10-20T16:23:22+00:00oktober 20th, 2018|Gezond eten|0 reacties

Laat een reactie achter

Op mijn website gebruik ik cookies. Klik hier voor meer info. Ok