Voorkom en verlicht afkickverschijnselen bij een koolhydraatarm dieet

Als je net met een koolhydraatarm dieet begint, kun je te maken krijgen met afkickverschijnselen en andere ongemakken.

We kunnen je geruststellen: afkickverschijnselen en ongemakken aan het begin van een koolhydraatarm dieet zijn niet ernstig.

Afkickverschijnselen zijn juist een teken dat je lichaam hard aan het werk is om over te schakelen naar je gezonde eetpatroon.

In dit artikel vind je alle meest voorkomende afkickverschijnselen en ongemakken en tips om deze te voorkomen of verminderen. Zo begrijp je waar je ongemak vandaan komt.

Inhoud

  1. Honger
  2. Moeheid
  3. Slecht slapen
  4. Obstipatie
  5. Diarree
  6. Chagrijnig
  7. Koud of warm voelen
  8. Vieze smaak
  9. Vette of onrustige huid
  10. Hoofdpijn

Waardoor ontstaan afkickverschijnselen?

Als je lichaam gewend is aan suiker en andere snelle koolhydraten, dan is het best even wennen voor je lijf om minder koolhydraten binnen te krijgen. Je lichaam moet dan immers ineens vetten en eiwitten gaan gebruiken voor energie in plaats van koolhydraten.

Mogelijk was je gewend om brood als ontbijt en lunch te eten en pasta, rijst of aardappels als avondeten. Wellicht nam je een koekje bij de koffie en trakteerde je jezelf ’s avonds wel eens op wat chips of andere zoutjes. Tijdens een koolhydraatarm dieet laat je al deze koolhydraatrijke voedingsmiddelen staan.

Hoe meer koolhydraten je gewend was te eten of hoe minder koolhydraten je eet tijdens een koolhydraatarm dieet, hoe heftiger de afkickverschijnselen. De duur ervan varieert van enkele dagen tot twee weken. Gelukkig is het mogelijk om afkickverschijnselen en andere ongemakken te verminderen of zelfs te voorkomen.

Let op: Voel je je echt ziek? Dan adviseren we je om naar de huisarts te gaan. Bijvoorbeeld als je je duizelig of licht in je hoofd voelt of voortdurend last hebt van hoofd- of buikpijn.

De meest voorkomende afkickverschijnselen

We hebben de meest voorkomende afkickverschijnselen voor je op een rijtje gezet. Begin jij met een koolhydraatarm dieet dan kan het zijn dat je hier last van krijgt. Dit hoeft overigens niet zo te zijn, niet iedereen ervaart klachten. We raden je aan om bij twijfel altijd contact op te nemen met je huisarts.

1. Honger

Als je met een koolhydraatarm eetpatroon begint, kan het zijn dat je meer trek hebt dan normaal. Vooral zoete trek komt voor, omdat je lichaam gewend is aan suiker en andere koolhydraten. Zodra je lichaam gewend is aan je nieuwe eetpatroon, verdwijnt die honger vanzelf. In de tussentijd hebben we wat tips voor je om honger in de eerste dagen te voorkomen.

Tips tegen honger

  • Eet wat extra vetten om zoete trek te voorkomen. Neem een theelepel kokosolie, eet een avocado of sprenkel wat olijfolie over je eten.
  • Neem een groot glas water of thee als je trek hebt, dan verdwijnt deze vaak vanzelf. Neem er eventueel een stukje extra pure chocolade bij als dat helpt bij zoete trek.
  • Ook een stuk vers fruit kan helpen om zoete trek te verdrijven.

Let op: als je maag rommelt of knort, dan is dat een teken dat je wat extra’s nodig hebt. Neem in dat geval een koolhydraatarm tussendoortje als het nog geen tijd is om te gaan eten.

2. Moeheid

Vermoeidheid aan het begin van een koolhydraatarm dieet komt mogelijk doordat je lichaam moet omschakelen naar andere voedingsstoffen. Zodra je lichaam gewend is aan koolhydraatarm eten, voel je je merkbaar energieker.

Tips tegen moeheid

  • Neem ’s ochtends en ’s middags een kop groene thee. De theïne hierin geeft je net die energie die je nodig hebt.
  • Een kop bouillon kan ook helpen om moeheid te verdrijven. De mineralen hierin vullen je elektrolyten voorraad aan, waardoor jij je krachtiger voelt.
  • Voel je je na 2 weken koolhydraatarm eten nog altijd vermoeider dan normaal? Dan heb je mogelijk meer koolhydraten nodig. Kies in dit geval wel voor langzame koolhydraten, zoals fruit, havermout of peulvruchten.

Samenvatting: bij moeheid geven groene thee, bouillon en eventueel langzame koolhydraten je meer energie.

3. Slecht slapen

Slecht slapen is het gevolg van het feit dat je lichaam moet wennen aan andere voedingsmiddelen. Je eet immers geen brood, pasta en aardappels, maar meer verse groenten, fruit, eieren, noten en zaden.

Je lichaam moet eraan wennen om energie te halen uit andere voedingsmiddelen dan uit snelle koolhydraten. Dat levert tijdelijk een ander slaappatroon op.

Tips om beter te slapen

  • Zorg voor een rustige sfeer voordat je gaat slapen. Zet de tv en je mobiel ruim van tevoren uit, lees een boek of ga in bad.
  • Ook magnesium kan helpen om beter te slapen. Kies voor een goed opneembare vorm van magnesium, zoals magensiumcitraat en magnesiumtauraat.
  • Ga vooral op tijd naar bed, ook als je niet kunt slapen. Terwijl je ligt, rust je lichaam toch uit.

Samenvatting: als je slecht slaapt, kunnen magnesium en rust voor het slapengaan helpen.

4. Obstipatie

Als je last hebt van obstipatie, kan het zijn dat je een vochttekort hebt of te weinig vezels binnenkrijgt. Dat laatste is bij een koolhydraatarm afslankplan van Puur Figuur uitgesloten. Meestal is je veranderde eetpatroon de oorzaak van veranderingen in je stoelgang. Je lichaam moet hieraan wennen en kan even minder makkelijk zorgen voor soepele ontlasting. Gelukkig kun je je lijf hier een handje bij helpen.

Tips tegen obstipatie

  • Drink voldoende water en zet eventueel een flesje water op je bureau.
  • Eet meer vezelrijke voedingsmiddelen, zoals verse groenten, fruit, noten en zaden.
  • Start de dag met een vezelrijk ontbijt, zodat je direct je stoelgang flink in gang zet.
  • Beweging stimuleert de darmwerking en kan helpen om obstipatie te voorkomen. Ga een blokje om of doe yoga-oefeningen die de darmbeweging stimuleren.
  • Vetten helpen ook voor een soepele stoelgang. Wil je extra vetten nemen, denk dan aan olijfolie of hennepzaadolie.

5. Diarree

Het kan ook zijn dat je last krijgt van diarree als je start met een koolhydraatarm dieet. Dit kan het gevolg zijn van het feit dat je lichaam moet overschakelen naar vetten. Je lijf kan daar in het begin wat moeite mee hebben, vandaar dat je ontlasting tijdelijk wat dunner kan zijn.

Tips bij diarree

  • Eet tijdelijk wat minder vetten en kijk of hiermee je stoelgang verbetert.
  • Drink veel water, want tijdens diarree verlies je veel vocht.
  • Doe een extra snufje zeezout door je eten om voldoende mineralen binnen te krijgen.

2. Chagrijnig

Als je lichaam geen snelle koolhydraten meer krijgt, kun je je tijdelijk wat chagrijnig of snel geprikkeld voelen. Ook ben je misschien wat sneller geïrriteerd of reageer je emotioneler dan anders. Dat hoort er allemaal bij en verdwijnt vanzelf. Om je humeur op te peppen, heb je wellicht wat aan onderstaande tips.

Tips voor een beter humeur

  • Besef dat je gezond bezig bent en dat je binnenkort de vruchten plukt van je gezonde eetpatroon: meer energie en een gezond gewicht. Houd die gedachte vast en herinner jezelf eraan als je je weer eens chagrijnig voelt.
  • Lucht je hart bij een goede vriend, vriendin of je partner.
  • Ben je ‘hangry’, eet dan wat gezonde koolhydraten, zoals een handje noten of schaaltje yoghurt met vers fruit
  • Verwen jezelf met iets lekkers en gezonds, zoals een gezonde reep. Of maak een fruitsalade voor jezelf klaar.

7. Koud of warm voelen

Veel mensen ervaren veranderingen in hun lichaamstemperatuur als ze met koolhydraatarm eten beginnen. Ze hebben het koud of voelen zich juist verhit. Heb je hier last van, dan is het goed om te weten dat dit heeft te maken met de omschakeling naar andere voedingsstoffen. Na enige tijd kan je lichaam zijn temperatuur weer zelf regelen en voel jij je steeds aangenaam warm.

Tips tegen koud of warm gevoel

  • Als je je verhit voelt, kan het helpen om een koud washandje in je nek te leggen of ijsklontjes in je water te doen.
  • Heb je het koud, zet dan een kop thee en houd die lekker in je handen.
  • Om het warm te krijgen, kan een extra trui, een warm bad of een kruik in je bed ook helpen.
  • Heb je het koud, dan warm je lekker op door een rondje te gaan rennen.

8. Vieze smaak in je mond

Als je gezonder gaat eten, begint je lichaam te ontgiften. Dat betekent dat je lijf zich ontdoet van alle belastende stoffen die het heeft opgeslagen. Dat kan een vieze smaak in je mond geven. Op zich dus een goed teken, maar wel vervelend.

Tips tegen een vieze smaak

  • Drink veel water om de smaak weg te halen en de afvalstoffen sneller uit je lichaam te spoelen.
  • Kauw op kauwgom die gezoet is met xylitol om de smaak te verdoezelen.
  • Poets wat vaker je tanden voor een schoon en fris gevoel in je mond.

9. Vette of onrustige huid

Als je koolhydraatarm gaat eten, gaat je lichaam opgeslagen afvalstoffen opruimen. Bovendien heeft het eetpatroon effect op je hormonen. Deze komen in balans, zodat alles in je lichaam beter gaat werken en je je gezonder en fitter voelt.

In de tussentijd kan je huid wel even reageren op de veranderende situatie in je lijf. Hierdoor kun je tijdelijk last krijgen van een gevoelige of vette huid. Uiteindelijk komt ook je huid weer in evenwicht, zodat ze weer rustig wordt en glad en soepel aanvoelt.

Tips tegen een vette of onrustige huid

  • Reinig je huid ’s ochtends en ’s avonds met een milde reinigingsmelk op natuurlijke basis.
  • Gebruik tijdelijk huidverzorgingsproducten voor de vette of gevoelige huid.
  • Veel water drinken helpt om alle afvalstoffen sneller weg te spoelen.

 10. Hoofdpijn

Hoofdpijn is ook gevolg van het feit dat je lichaam aan het ontgiften is en je hormonen in balans aan het komen zijn. Je lijf ruimte alle afvalstoffen op en dat kan tijdelijk hoofdpijn geven. Ben je gevoelig voor migraine, dan kun je daar bij de start van een koolhydraatarm dieet eerder last hebben.

Tips tegen hoofdpijn

  • Drink voldoende water, want is je lijf de afvalstoffen eerder kwijt. Bovendien kan hoofdpijn ook het gevolg zijn van vochttekort.
  • Rustig bewegen kan ook helpen om de afvalstoffen sneller af te voeren. Maak een wandeling of doe een paar yoga-oefeningen.
  • Ga even zitten of liggen, want zo kan de hoofdpijn wegtrekken. Heb je er veel last van, overweeg dan een paracetamol.

Nog even dit…

Afkickverschijnselen en andere ongemakken bij de start van een koolhydraatarm eetpatroon kunnen heel vervelend zijn. In dit artikel hebben we je tips gegeven om deze te voorkomen of verlichten. Bedenk vooral dat de ongemakken tijdelijk zijn en dat je er meer energie en een gezond gewicht voor terugkrijgt.

Houden je klachten langer aan of belemmeren ze in je dagelijks leven, neem dan contact op met je huisarts.


DOWNLOAD HET SUIKERVRIJE DAGMENU

Activeer je vetverbranding en krijg meer energie met de makkelijke suikervrije en koolhydraatarme recepten uit het dagmenu!

  • Met 14 makkelijk toepasbare tips voor snel resultaat!

Meer dan 50.000 bezoekers hebben dit dagmenu al gedownload


2019-06-04T12:07:42+00:00juni 4th, 2019|Afvallen|1 Comment

1 Reactie

  1. Anjet 05/06/2019 at 7:02 am - Beantwoorden

    Wat een fijn geschrift, heel erg duidelijk en leerzaam, bedankt

Laat een reactie achter

Op mijn website gebruik ik cookies. Klik hier voor meer info. Ok