10 Fabels over buikvet ontkracht en 16 bewezen tips om effectief buikvet te verbranden

We maken er geen geheim van dat, wanneer je buikvet hebt, je meer kans loopt op verschillende gezondheidsrisico’s. Vanuit de medische wereld wordt hier ook steeds meer voor gewaarschuwd (1).

Ook ervaar je misschien dat je met een buik(je) minder lekker in je vel zit of dat je moeite hebt met het kiezen van kleding.

Het is op veel fronten dus ongezond en vervelend om buikvet te hebben.

Wat kun je ertegen doen, is dan de vraag…

Misschien zoek je informatie op internet of praat je erover in jouw omgeving. Als dat zo is, dan valt je misschien ook op hoe ontzettend veel verschillende weetjes er te vinden zijn! Ook in gesprekken weet men vaak precies wat wel en niet helpt om buikvet te verliezen.

Maar hoe kom je er nou achter wat waar is?

Wij zijn er eens goed voor gaan zitten en hebben alle fabels over buikvet voor je uitgezocht. Dan hoef je je daar in ieder geval niet meer door te laten leiden.

Ook ontdek je wat, wetenschappelijk bewezen, de beste manier is om buikvet te verminderen en te voorkomen.

In dit artikel lees je:

  • Wat buikvet is.
  • Wat de gevaren zijn van buikvet.
  • 10 fabels over buikvet.
  • 16 bewezen tips om buikvet te verminderen en voorkomen.

Kort samengevat:

Door de jaren heen is er steeds meer duidelijk geworden over de gezondheidsrisico’s die orgaanvet (visceraal vet) met zich meebrengt. Dit (diep gelegen) buikvet wordt gevormd door een ongezond voedingspatroon en levensstijl.

De bouw van je lichaam, gewicht, BMI en/of bijvoorbeeld de aanwezigheid van buikspieren zeggen niets over de hoeveelheid gevaarlijk buikvet.

Om te weten of je een grote kans hebt op gevaarlijk buikvet kun je het beste je vetpercentage bekijken en je middelomtrek meten.

Om buikvet te verbranden en voorkomen zijn aanpassingen in je levensstijl en voedingspatroon de enige manier.

Denk hierbij aan het eten van een gevarieerd, vitaminerijk en vezelrijk voedingspatroon. Hierbij zijn het gebruikmaken van gezonde vetten en eiwitten van belang.

Vermijd geraffineerde suikers en matig met alcohol. Zorg voor een gezonde vochthuishouding en probeer stress tot een minimum te beperken.

Wat is buikvet?

Met buikvet bedoelen we het vet dat zich vormt rond je middel en in je buikholte. Een eventuele huidplooi die je aan de buitenkant kan vastpakken is een onderhuidse vetlaag. Dieper in je buik, rondom je organen zit het buikvet dat gezondheidsrisico’s met zich meebrengt, het zogeheten ‘visceraal vet’ (1).

Hoe ontstaat buikvet?

Buikvet ontstaat met name door eenzijdige en/of ongezonde voeding. Denk daarbij aan veel geraffineerde suikers, verzadigde vetten en weinig groentes en vezels.

Ook spelen een gebrek aan beweging, onderbroken nachtrust en een teveel aan stress een rol bij het ontstaan van buikvet.

Wat zijn de gevaren van buikvet?

Hoe meer buikvet tussen de organen, hoe lastiger het wordt voor de organen om voldoende ruimte te hebben.

Dit heeft een negatief effect op de werking van de organen, de bloedcirculatie en je algehele gezondheid (2).

Het hebben van visceraal buikvet wordt in verband gebracht met verschillende gezondheidsrisico’s (1):

  • Hart- en vaatziekten.
  • Diabetes 2.
  • Hoge bloeddruk.
  • Hoog cholesterol.
  • Ademhalingsproblemen/ slaapapneu.

Tijd om het te verminderen en voorkomen!

Maar hoe pak je dat aan?

Om te beginnen hebben we hieronder alvast alle fabels over buikvet op een rijtje gezet. Dan wordt het alvast duidelijk wat je in ieder geval niet hoeft te geloven.

10 fabels over buikvet ontkracht

“Je moet alleen light producten eten en alle vetten vermijden om buikvet te voorkomen”

Dit is nog steeds één van de meest nageleefde fabel. Het werd in de wereld van diëtiek vroeger ook volop uitgedragen. Inmiddels zijn er nieuwe, bewezen inzichten.

Buikvet ontstaat door een ongezond voedingspatroon en levensstijl. Juist het eten van gezonde vetten bied ons lichaam essentiële vitamines, mineralen en bouwstoffen (3). Deze wil je echt niet missen.

“Mensen met een platte buik hebben geen buikvet”

Helaas is een platte buik geen garantie voor de afwezigheid van gevaarlijk visceraal buikvet. Het onderhuids vet is laag maar er kan nog steeds vet rond de organen zitten. Dat zie je niet altijd van buitenaf.

“Als je veel buikspieren hebt, krijg je geen buikvet”

De sportievelingen onder ons moeten we hierin teleurstellen. Buikspieren zorgen voor een mooi gevormd en sterk lichaam, maar helpt helaas niet tegen de vorming van visceraal buikvet.

“Buikvet hoort bij het ouder worden”

Hierin zit een kern van waarheid. Boven de 50 jaar wordt het metabolisme trager, neemt de spierontwikkeling af en worden er minder hormonen aangemaakt. Daardoor is de kans op buikvet groter (4). Maar het zou zonde zijn om het (gevaarlijke) buikje te accepteren als iets dat hoort bij het ouder worden. Dat is niet nodig.

“Je lichaam moet ‘in keto’ zijn om buikvet te verbranden”

Het ‘in keto’ zijn houdt in dat je nagenoeg geen koolhydraten eet zodat je lichaam overgaat tot het verbranden van vet om toch aan energie te komen.

Dit heeft op de korte termijn wel wat effect maar er zijn steeds meer onderzoeken die de gezondheidsvoordelen van ketose diëten in twijfel trekken (5).

Daarnaast is het moeilijk vol te houden op lange termijn. Je lichaam gaat, zo gauw er weer koolhydraten worden gegeten, deze direct opslaan in de vetcellen (6). Het is zeker niet de enige manier voor de verbranding van buikvet.

“Alleen mannen hebben buikvet”

Van oudsher wordt vooral over mannen gezegd dat ze op latere leeftijd een (bier)buikje krijgen. Door de welvaart waarin we leven in de Westerse wereld is het ontstaan van buikvet en/of een buikje iets dat zowel mannen als vrouwen treft.

“Een hoog BMI betekent veel buikvet”

Dat is niet het geval. Je Body Mass Index (BMI) laat je weten in hoeverre je lichaamsmassa (omvang/gewicht) gezond is ten opzichte van je lengte. Dat zegt niet specifiek iets over de hoeveelheid gevaarlijk buikvet.

Bij een te hoog BMI is jouw massa niet in verhouding tot je lengte (7). Dat duidt er wel op dat de kans op veel gevaarlijk buikvet groter is, dan bij iemand met een gezond BMI.

“Buikvet zit in de genen; daar kun je niets aan doen”

Dit is deels waar. Sommige mensen hebben genetisch aanleg voor een hoog cholesterol en/of bloeddruk. Ook zijn er mensen die van nature aanleg hebben om buikvet aan te maken. Wel is de levensstijl en het voedingspatroon de factor die het verschil maakt.

“Iedere ochtend een glas water met citroen voorkomt buikvet”

Als dit waar zou zijn dan zou het de ideale oplossing zijn om van gevaarlijk buikvet af te komen. Helaas helpt dit niet om specifiek buikvet te verbranden. Wel is het goed voor de stofwisseling om de dag te starten met een glas water.

“Stress zorgt voor extra verbranding van buikvet”

Het tegenovergestelde is waar. Een keertje presteren onder druk is geen probleem; daar is ons lichaam op gebouwd.

Maar je lichaam kan niet goed omgaan met constante, chronische stress. Er komt dan teveel cortisol (stresshormoon) vrij die je lichaam in een constante staat van alertheid houdt.

Deze situatie zorgt voor een slechte doorbloeding en orgaanwerking. De spijsvertering en het metabolisme vertragen en je nachtrust is niet optimaal. Je lichaam komt in een staat waarin het vetreserves gaat aanmaken (er is tenslotte een ‘noodsituatie’) (8).

Uiteraard is het van belang dat je gaat ontdekken wat wèl helpt in de strijd tegen gevaarlijk buikvet.

16 tips om van gevaarlijk buikvet af te komen.

Wanneer je lichaam de gelegenheid heeft om op de meest optimale manier te functioneren, dan neemt ook (de kans op) buikvet af. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Toch zijn er 16 bewezen tips waarmee je jouw lichaam een groot plezier doet! En je gezondheid op de lange termijn ook.

1. Meten is weten

Zoals we inmiddels weten zegt je gewicht en BMI niet alles over de hoeveelheid gevaarlijk visceraal buikvet.

Als je jouw vetpercentage laat meten (via huisarts, sportschool, gezondheidscentrum) krijg je een beeld van jouw situatie. Gemiddeld genomen is een vetpercentage van 25-31% voor vrouwen en 18-25% voor mannen een goede verhouding (7).

Ook kun je jouw middelomtrek opmeten om zodoende te weten of je gevaar loopt op visceraal buikvet. Voor vrouwen geldt een hoger risico op ongezond orgaanvet als de middelomtrek meer is dan 80 cm en bij mannen zou de omtrek van de taille niet meer moeten zijn dan 94 cm (7).

2. Eet gevarieerd en vitaminerijk

Een afwisselend en gezond voedingspatroon zorgt voor een verbetering van de darmwerking. De opname van gezonde voedingsstoffen en vitamines verloopt dan beter. Dit gaat de vorming van buikvet tegen.

3. Eet vezelrijk

Onze spijsvertering en darmen hebben veel baat bij voldoende vezels. Ook daarmee kan je het risico op buikvet verkleinen. Bij vezelrijke voeding blijf je langer gevuld, stabiliseert je bloedsuikerspiegel en komt je lichaam in balans (9).

4. Verminder stress

Door dagelijks rust in te bouwen help je jouw lichaam om de aanmaak van cortisol te verminderen. Dat geeft je doorbloeding, spijsvertering en metabolisme de kans te normaliseren.

Dat gaat de vorming van buikvet tegen (8). Probeer eens een dagelijks rustmoment in te lassen en zorg ervoor dat je af en toe een rustig en diep ademhaalt. Zoek een leuke hobby of activiteit die je helpen te ontspannen.

5. Probeer dagelijks te bewegen

Onderzoek wijst uit dat dagelijks (zelfs laagdrempelige) beweging een gezondheidsvoordeel kan bieden (10).

Je bloedsomloop, longfunctie en spijsvertering profiteren ervan en het is ook nog eens ideaal om mee tot rust te komen. Dat komt de vermindering van buikvet ook ten goede. Laat de auto dus vaker staan en geniet van de buitenlucht.

6. Drink voldoende water

Een al eeuwenoud bewezen advies; drink 1,5-2 liter water per dag. Voldoende water zorgt voor een gezonde vochthuishouding en het goed kunnen afvoeren van eventuele afvalstoffen (11).

De maag, darmen, lever en nieren knappen er aanzienlijk van op als je voldoende water drinkt. Dat helpt tegen een opgeblazen gevoel en de vorming van buikvet.

7. Vermijd geraffineerde suikers

Toegevoegde suikers bieden ons lichaam niets anders dan lege calorieën. Doordat er in zoveel producten suiker wordt toegevoegd krijg je er, als je niet oplet, dagelijks veel van binnen.

Naast dat je daarmee snel aan teveel kcal komt gaat ook je bloedsuikerspiegel de hele dag door schommelen. De energie van de suikers die je niet gebruikt, wordt opgeslagen in vetcellen (12).

Vermijd toegevoegd suiker dan vermijd je ook de vorming van buikvet.

8. Optimaliseer je darmwerking en spijsvertering

Naast dat een gevarieerd en vezelrijk voedingspatroon hierin helpt kun je nog iets doen om je darmen en spijsvertering een boost te geven.

Het eten van gefermenteerde producten helpen de darmflora te optimaliseren (10). Hierdoor wordt de darmwerking gezond en neemt je lichaam meer vitamines en mineralen op.

Ook dit helpt om buikvet te verminderen en zelfs een opgeblazen gevoel terug te dringen.

Denk aan yoghurt, zuurkool, augurk, kefir en kombucha bijvoorbeeld.

9. Zorg voor een gezonde nachtrust

Tijdens onze slaap krijgt ons lichaam de rust om te herstellen. Als je weinig of slecht slaapt dan voel je je overdag moe.

We zijn dan sneller geneigd om iets ongezonds te eten waardoor onze bloedsuikerspiegel nog meer gaat schommelen. Een gezonde nachtrust helpt dus mee om buikvet te verminderen

10. Matig met alcohol

Onderzoek voor jezelf of je wellicht kan minderen met alcohol. Naast dat alcohol vol suiker en kcal zit en het geen voedingswaarden heeft voor ons lichaam, werkt de alcohol in een drankje de vorming van buikvet heel erg in de hand.

Je lichaam ziet alcohol als gif; iets dat direct moet worden opgeruimd. Je lever gaat direct aan de slag om te ontgiften. Je gal en nieren gaan keihard aan de slag om te neutraliseren en je spijsvertering wordt tijdelijk stilgelegd om energie te besparen.

Al het verdere voedsel en de suikers uit het drankje worden direct opgeslagen in de vetcellen omdat er simpelweg geen tijd is (13).

Drink water na ieder glas alcohol, probeer je tempo te matigen en vermijd ongezonde snacks. Zorg dat je je lichaam extra vitamines, mineralen en antioxidanten biedt ter ondersteuning als je een avond wat hebt gedronken.

11. Probeer krachttraining

Onderzoek wijst uit dat het doen van een korte maar intense workout (liefst krachttraining) je vetverbranding en metabolisme langdurig extra activeert (10). Ideaal toch!

12. Eet gezonde vetten

…en vermijd de ongezonde vetten, hoort er eigenlijk direct achteraan. Alle vetten in bewerkt voedsel en gefrituurd eten zorgen voor een verhoging van cholesterol, bloeddruk en de vorming van buikvet (3).

Gezonde vetten daarentegen zorgen voor een gezonde hormoonhuishouding, een goede spijsvertering en een langer verzadigd gevoel.

Varieer met vette vissoorten, avocado, olijven, ei en bijvoorbeeld volle kwark. Lekker!

13. Vermijd snelle koolhydraten

Dan voorkom je ook de schommeling van je bloedsuikerspiegel (12). Daarnaast ben je langer verzadigd als je alleen maar kiest voor koolhydraten uit gezonde bronnen.

Dat scheelt veel extra snacken tussendoor. Gezonde bronnen zijn havermout, groentes, zilvervliesrijst, zoete aardappel en quinoa bijvoorbeeld.

14.Probeer Intermittent Fasting (I.F.)

Onderzoek (14) wijst uit dat periodiek vasten, ook wel Intermittent Fasting genoemd, je metabolisme een boost kan geven. Dat is ideaal als het op het verbranden van buikvet aankomt. Hoe je dat het beste kan aanpakken lees je hier.

15) Eet antioxidanten

Deze stoffen zorgen voor het vernieuwen van cellen, afbreken van afvalstoffen en ondersteunen de gezonde werking van de lichaamsfuncties (15).

Dat zorgt er mede voor dat de vetverbranding op de juiste manier verloopt en is dus essentieel bij de verbranding van buikvet.

Een aantal voorbeelden zijn groene thee, broccoli, spinazie, blauwe bessen en grapefruit bijvoorbeeld.

16) Zorg voor voldoende eiwitten

Eiwitten zorgen voor herstel van het lichaam en zorgen voor een langer verzadigd gevoel. Eiwitten zijn dus heel belangrijk tijdens het afvallen of om de vorming van buikvet te voorkomen (16).

Gezonde bronnen van eiwitten zijn vlees, vis, zuivel en ei bijvoorbeeld.

Kortom:

Alles bij elkaar zijn er dus heel veel dingen die je wel kunt doen om buikvet te verminderen en te voorkomen. Op het gebied van voeding hebben we alles al voor je uitgezocht en op een juiste manier verwerkt in een 28 dagen programma.

Mocht je interesse hebben in het verbranden van buikvet dan is het misschien leuk om ons gratis dagmenu te proberen. Hieronder kun je jouw gratis Suikervrije dagmenu downloaden.


DOWNLOAD HET SUIKERVRIJE DAGMENU

Activeer je vetverbranding en krijg meer energie met de makkelijke suikervrije en koolhydraatarme recepten uit het dagmenu!

  • Met 14 makkelijk toepasbare tips voor snel resultaat!

Meer dan 60.000 bezoekers hebben dit dagmenu al gedownload.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *