15 redenen waarom suiker slecht voor je is

Suiker is tegenwoordig niet meer weg te denken uit het voedsel dat we dagelijks eten. Frisdrank en snoep, maar ook brood, vlees, kant-en-klaar maaltijden, sauzen en nog veel meer producten bevatten suiker om de smaak te verbeteren. Dit is vaak de bewerkte vorm van suiker, aangezien dit een stuk goedkoper is.

Doordat je er dagelijks veel van binnenkrijgt, kan het zijn dat je jezelf afvraagt: wat kunnen de effecten van veel suiker zijn? In dit artikel kan je meer lezen over deze gevolgen, zoals schade aan de lever, een verhoogd risico op hartfalen, meer kans op kanker, overgewicht en de verslavende werking.

De afbraak van suiker in het lichaam

Suikers zijn enkelvoudige koolhydraten. De complexe koolhydraten die je binnenkrijgt door bijvoorbeeld fruit, peulvruchten of groentes te eten, bestaan uit een lange suikerketen. Het duurt lang voordat deze keten afgebroken wordt tijdens de spijsvertering, waardoor het lichaam langer van energie wordt voorzien.

Het probleem met bewerkte suikers is dat de keten die afgebroken moet worden veel korter is. Hierdoor worden de suikers veel sneller afgegeven aan het bloed, waardoor een suikerpiek in het bloed ontstaat.

Wanneer het lichaam veel energie nodig heeft wordt er goed gebruikt gemaakt van deze suikers. Tegenwoordig eten we hier echter zo veel van dat een groot gedeelte niet gebruikt kan worden.

De alvleesklier moet daardoor veel insuline produceren om de bloedsuikerspiegel weer stabiel te krijgen. Ons lichaam is niet ontworpen om met deze grote hoeveelheden suiker om te gaan, waardoor dit kan zorgen voor gezondheidsproblemen.

De gevolgen van te veel suiker

Schadelijk voor de lever: Onder suiker valt ook de zoetstof fructose. Fructose is van nature te vinden in fruit. De fructose in fruit is niet schadelijk, aangezien fruit relatief kleine hoeveelheden fructose bevat.

Fructose wordt in grotere hoeveelheden toegevoegd aan frisdranken, snoep en veel kant en klare producten. Fructose geeft een extra belasting aan het lichaam, omdat het lichaam fructose niet zomaar kan gebruiken als energie.

De lever moet fructose eerst omzetten naar glucose. Als je veel fructose eet, kan de lever overbelast raken. De fructose stapelt zich dan op en je lichaam beschermt zichzelf door de fructose om te zetten naar vet.

Wanneer dit regelmatig gebeurt kan leververvetting ontstaan. Dit is schadelijk voor de lever, waardoor je verschillende gezondheidsklachten kunt krijgen.

Veroorzaakt diabetes type 2: Iemand die regelmatig alcohol drinkt heeft steeds meer alcohol nodig om hetzelfde effect te bereiken. Op dezelfde manier kan je insulineresistent worden. Doordat je veel suikers eet, moet het lichaam steeds meer insuline produceren om hetzelfde effect te bereiken. Na een tijd worden de cellen ongevoelig voor insuline waardoor er sprake is van insulineresistentie. Insulineresistentie is de voorloper van diabetes type 2.

Om de bloedsuikerspiegel laag te houden raad ik een suikervrij dieet aan.

Uit een studie bleek dat het drinken van één of twee drankjes die veel suiker bevatten per dag de kans op diabetes type 2 met 26% verhoogt. Een andere studie uitgevoerd door PLoS One heeft aangetoond dat 150 calorieën van suiker per persoon per dag het risico op diabetes al vergroot.

Leidt tot overgewicht: Het eten van veel suiker is niet alleen slecht voor het insuline hormoon, maar ook voor ander hormoon die gewichtsverlies kan bevorderen (of tegenwerken). Dit hormoon heet leptine en bepaalt of er vet verbrand mag worden of dat je lichaam het vet vast moet houden.

Uit een onderzoek dat is uitgevoerd in 2008 is gebleken dat problemen met leptine kunnen ontstaan als er te veel fructose uit vruchtensappen, snoep of andere kant en klare producten wordt geconsumeerd.

Problemen met leptine kunnen leiden tot het vervelende scenario dat je door blijft eten terwijl je weet dat je vol zit.

Vergroot de kans op hartfalen: Een onderzoek uit 2013 van de Journal of the American Heart Association heeft bewijs gevonden dat suiker schade aan het hart kan aanrichten. Uit deze studie blijkt namelijk dat suiker de kans op hartfalen kan vergroten doordat het invloed heeft op de pompwerking van het hart.

Verhoogt het cholesterolgehalte: Mensen die veel suikers eten hebben vaak meer “slecht cholesterol. Dit blijkt uit een onderzoek dat gepubliceerd is in de Journal of the American Medical Association. De mensen die onderzocht werden die het meeste toegevoegde suiker aten ervaarden een grotere stijging van het slechte cholesterolgehalte (LDL).

Verhoogt de bloeddruk: Overgewicht, dat vaak ontstaat door de inname van veel suiker, is een risicofactor voor hoge bloeddruk. Daarnaast is uit nieuw onderzoek gebleken dat het eten van veel suiker niet alleen de bloedsuikerspiegel doet stijgen, maar ook een verhogend effect heeft op de bloeddruk. Dit kan leiden tot hart- en vaatziektes.

Vergroot het risico op kanker: Insuline is een hormoon dat de groei van cellen reguleert. Hierdoor geloven veel onderzoekers dat constant verhoogde insulinegehaltes kunnen bijdragen aan het ontstaan van kanker.

Uit een ander onderzoek bleek dat een inname van veel suiker en zetmeel een negatief effect heeft op de overlevingskansen bij borst- en dikke darmkanker.

Werkt verslavend: Onderzoek heeft aangetoond dat dieren die enorm veel suiker eten symptomen van een verslaving ontwikkelen. Wanneer ze geen suiker meer mogen eten ontstaan afkickverschijnselen, zoals trillen en angst.

Bij het eten van suiker komt dopamine vrij in de hersenen. Dit stofje zorgt voor een blij gevoel. Door veel suiker te eten heb je steeds meer nodig om dit blije gevoel terug te krijgen. Hierdoor is suiker verslavend.

Vergroot de kans op Alzheimer en dementie: De zenuwcel stimulerende factor, ook wel BDNF genoemd, draagt bij aan het geheugen en helpt de hersenen bij het maken van nieuwe herinneringen. Personen die een verstoorde glucosehuishouding hebben (zoals mensen met diabetes en pre-diabetes) hebben een lager BDNF-gehalte. Dit wordt gelinkt worden aan dementie en Alzheimer.

Veroorzaakt depressie: Door veel suiker te eten krijg je grote pieken en dalingen van glucose en insuline, waardoor je uiteindelijk insulineresistent kunt worden. Wanneer dit gebeurt wordt er minder dopamine afgegeven. Dit kan leiden tot depressie en angst.

Er is een onderzoek uitgevoerd waarbij ouderen getest werden die meer dan vier porties frisdrank per dag drinken. Hieruit blijkt dat deze personen 30% meer kans hebben om een depressie te ontwikkelen in vergelijking met mensen die ongezoete dranken drinken.

Zorgt voor vermoeidheid: Het blijkt dat het 30 minuten duurt voordat een energiepiek door suiker verandert in vermoeidheid. Door deze energieschommelingen krijg je opnieuw zin in suiker. Hierdoor beland je in een vicieuze cirkel, waardoor je steeds weer vermoeid wordt. Daarnaast activeert suiker ook de aanmaak van serotonine. Dit stofje reguleert de slaap, wat ook  invloed heeft op de vermoeidheid.

Veroudert de huid: Te veel suiker kan zorgen voor rimpels en een uitgezakte huid. Dit is mogelijk doordat suiker zich aan eiwitten hecht. Hierdoor ontstaan AGEs (geavanceerde glycatie eindproducten). Deze AGEs beschadigen collageen en elastine (stoffen die de huid soepel en strak houden).  Hierdoor ziet de huid er veroudert uit .

Veroorzaakt klachten door COPD en astma: Verschillende eetpatronen kunnen effect hebben op de longziektes astma en COPD. Een dieet waarbij veel suiker gegeten wordt is er daar één van. Wanneer je regelmatig veel suiker binnenkrijgt is de kans om klachten te krijgen door deze longziektes namelijk groter.

Vermindert de werking van het immuunsysteem: Virussen en bacteriën worden gedood door witte bloedcellen. Het eten van veel suiker vermindert de werking van deze bloedcellen, waardoor je vaker ziek wordt. Minder suiker eten kan daarom bijdragen aan een beter immuunsysteem.

Verslechtert de tanden: Suiker tast je tandglazuur aan. Het eten van veel suiker veroorzaakt hierdoor gaatjes en tandvleesaandoeningen.

Gezond en suikervrij leven

Alle nadelige gevolgen waarover je in dit artikel hebt gelezen, kunnen veroorzaakt worden door het eten van te veel suiker.

Schrik niet van deze lijst met nadelen van suiker. Het menselijk lichaam kan zichzelf bijzonder goed genezen als je de juiste voeding eet, beweegt en tot rust komt. Ik raad je aan om te beginnen met een gezond koolhydraatarm ontbijt.

Lees ook mijn artikelen over gezonde en suikervrije voeding door en begin vandaag nog aan een suikervrij leven.

 


DOWNLOAD HET SUIKERVRIJE DAGMENU

Activeer je vetverbranding en krijg meer energie met de makkelijke suikervrije en koolhydraatarme recepten uit het dagmenu!

  • Met 14 makkelijk toepasbare tips voor snel resultaat!

Meer dan 60.000 bezoekers hebben dit dagmenu al gedownload.


7 reacties op “15 redenen waarom suiker slecht voor je is

  1. kimberley pex zegt:

    Ik vraag me echt af waarom mensen zo van zoet zijn gaan houden. Is het een vorm van genocide? Want je krijgt er uiteindelijk dodelijke ziektes van. Wanneer kwam iemand op het idee suiker te gaan fabriceren? Ik ga het uitzoeken. Ik zelf word misselijk van suiker en zoet en alles waar suiker inzit. Het is een drama waar overal suiker wordt ingegooid. Tullio Simoncini heeft prachtige ontdekkingen gedaan, ook Moerman , en dr. Alfred Vogel. Er wordt gezegd dat zout zeer gevaarlijk is , en dat je er een hoge bloeddruk van krijgt. Zout hebben we gewoon nodig, het is een mineraal , en van levensbelang. Na veel te hebben gelezen over de invloed van suiker , blijkt deze dus voor een hoge bloeddruk te zorgen ! Suiker is een zinloos voedingsmiddel. Neem dan stevia of xilitol.

  2. kimberley pex zegt:

    Iets vergeten; suiker is een stof waar schimmel gek op is, en flink kan gaan groeien in je lichaam. Candida, psoriasis , schimmelinfecties, kalknagels(is een schimmelnagel), voetschimmel, lekkende darm (de schimmel vreet zich door de darmwand heen)uitslag enz enz enz enz. Als je stopt met suiker verdwijnen deze aandoeningen.

    • Vanessa Teune zegt:

      Hoi André,
      Inderdaad kun je beter alle zoetstoffen vermijden maar voor degene die qua smaak echt niet zonder kunnen…volledig biologische stevia (zonder additieven) kan dan een alternatief zijn.
      Goed dat je er zelf zo instaat. Geniet ervan!
      Groetjes Vanessa – LPN

      • Rutger zegt:

        Het is inderdaad zo dat je beter kan uitkijken met stevia. Je lichaam reageert er hetzelfde op als op suiker en zet extra insuline in als reactie op de inname van stevia omdat het denkt heel veel suiker te moeten wegwerken – maar omdat je nu geen ‘extra’ suiker maar stevia eet en stevia niet te verbanden valt door je lichaam, heb je dus relatief te veel insuline in je systeem. Dat zorgt alsnog voor een ongewenst effect. De zogenaamde ‘sugar crash’ blijft bestaan.

        Als je stopt met suikers en zoetstoffen eten zijn alle natuurlijk voorkomende suikers zo veel zoeter voor je gevoel, dat elke toegevoegde zoetstof een overdaad lijkt – en zelfs vies. De enige structurele oplossing is dus om ook de zoetstoffen te laten staan, juist ook als je van de zoete smaak van eten belangrijk vindt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *