Kurkuma: De gezondheidsvoordelen op een rijtje

Kurkuma wordt al duizenden jaren als specerij gebruikt. Met name in Azië. Daar staat het bekend om zijn medicinale eigenschappen.

De laatste tijd wordt kurkuma ook bij ons steeds populairder. Niet alleen als specerij, maar vooral als voedingssupplement. Het smaakt namelijk niet alleen lekker, het is ook ontzettend gezond.

In dit artikel lees je:

  • Wat kurkuma precies is
  • Waarom het zo gezond is
  • De mogelijke bijwerkingen van kurkuma
  • Hoe je kurkuma het beste opneemt
  • Welke kurkuma je het beste kan kiezen

Wat is kurkuma?

Kurkuma is een specerij dat je eten een mooie goudgele kleur geeft. Het wordt gemaakt van de wortels van de Curcuma longa plant. Het wordt daarom ook wel geelwortel genoemd. Als je het bij de toko koopt, vind je het waarschijnlijk onder de naam koenjit.

Ook als je geen potje kurkuma in de keukenkast hebt staan, is de kans groot dat je het wel regelmatig gebruikt. Het is namelijk een belangrijk ingrediënt van de bekende kerriepoeder (en de reden dat kerriepoeder zulke gele vlekken geeft). Daarnaast wordt het veel gebruikt in Indiase kruidenmixen.

Kurkuma bevat verschillende gezonde stoffen, waarvan curcumine verreweg de belangrijkste is. Het stofje curcumine zorgt voor de vele gezondheidsvoordelen, waar we in dit artikel verder op in gaan.

Waarom is kurkuma zo gezond?

In Azië weet men al duizenden jaren dat kurkuma erg gezond is en dit wordt bevestigd door moderne onderzoeken. Hieronder vind je de belangrijkste gezondheidsvoordelen die aangetoond zijn door deze onderzoeken.

1: Gezond hart

Je eetpatroon speelt een belangrijke rol bij het gezond houden van je hart. Sommige voeding verhoogt het risico op hart- en vaatziektes. Een voorbeeld hiervan is suiker.

Er is ook veel voeding die het risico juist verlaagt, daar is kurkuma er één van.

Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar het effect van kurkuma op hartziektes. Reguliere medicatie kan vervelende bijwerkingen hebben. Een natuurlijk middel met het potentieel om hartziektes te verminderen is daarom meer dan welkom.

Uit deze onderzoeken blijkt dat curcumine op bepaalde punten net zo effectief kan zijn als lichaamsbeweging en net zo effectief als een medicijn dat veel gebruikt wordt om het risico op hart- en vaatziektes te verlagen (1)(2).

2: Gaat veroudering tegen

Kurkuma kan je helpen om de veroudering van je lichaam tegen te gaan. Het beschermt je lichaamscellen namelijk tegen aanvallen van vrije radicalen. Vrije radicalen zijn schadelijke deeltjes die op allerlei manieren in je lichaam ontstaan en terechtkomen.

Kurkuma helpt je om zowel de binnen- als buitenkant van je lichaam langer jong en gezond te houden. Denk aan minder rimpels en een lager risico op allerlei ziektes.

3: Minder ontstekingen

In je lichaam kunnen laaggradige ontstekingen ontstaan. Hier merk je vaak niets van, maar ze zijn wel schadelijk. Ze verhogen het risico op ziektes en kunnen ervoor zorgen dat je jezelf sneller moe voelt.

Uit onderzoek blijkt dat kurkuma een sterke ontstekingsremmende werking heeft. Ook hierbij kan het net zo effectief of zelfs beter zijn dan speciale medicatie (3).

4: Minder depressieve gevoelens

Kurkuma helpt om depressieve gevoelens te verminderen. Het kan op verschillende manieren ingezet worden. Kurkuma kan namelijk op zichzelf gebruikt worden, maar ook in combinatie met saffraan of antidepressiva.

Let op: slik je antidepressiva? Dan kan je deze niet zomaar vervangen met kurkuma of een ander middel. Overleg altijd met je arts over het veranderen of afbouwen van medicatie.

5: Helpt tegen dementie

Uit onderzoek blijkt dat kurkuma op verschillende manieren nuttig is voor dementerenden. Het hielp bij de proefdieren met dementie namelijk om geheugenverlies tegen te gaan en hun hormoonhuishouding te verbeteren. Daarnaast bleek ook uit dit onderzoek dat kurkuma nuttig is om je te beschermen tegen vrije radicalen (4).

6: Pijnstillende werking

Kurkuma heeft een pijnstillende werking. Vooral bij het verlichten van pijnlijke gewrichten bij reuma en artrose is deze specerij erg effectief. Daarnaast zijn er ook aanwijzingen dat het kan helpen om maagpijn te verminderen.

7: Mogelijk een lager risico op kanker

Het effect van voeding op kanker wordt vaak onderzocht bij dieren. Ook met kurkuma zijn dierproeven gedaan. Hieruit bleek bijvoorbeeld dat het bij ratten hielp om de ontwikkeling van kanker te voorkomen (5).

Het effect van kurkuma op kanker in het menselijk lichaam wordt nog onderzocht, maar de resultaten van de dierproeven zijn genoeg reden om al enthousiast te zijn.

8: Een slank lichaam

Kurkuma kan je helpen om af te vallen en op gewicht te blijven (6). Dit komt doordat het je bloedsuikerspiegel stabiel houdt. Een stabiele bloedsuikerspiegel betekent namelijk minder vetopslag en juist makkelijker vet verbranden.

Natuurlijk is kurkuma geen wondermiddel waarmee je moeiteloos slank wordt. Zo’n middel bestaat simpelweg niet. Voor een slank lichaam is je hele eetpatroon belangrijk, maar kurkuma is wel een waardevolle aanvulling.

Heeft kurkuma bijwerkingen?

Bij normaal gebruik heeft kurkuma geen bijwerkingen. Je hoeft je dus zeker geen zorgen te maken als je kurkuma of kerriepoeder aan je eten toevoegt.

Als je meer kurkuma neemt om van de gezondheidsvoordelen te profiteren, zijn er mogelijk wel bijwerkingen. Houd er dan rekening mee dat:

  • Kurkuma bloedverdunnend werkt.
  • Kurkuma de werking van aspirines kan beïnvloeden.
  • Je met je arts dient te overleggen over het gebruik van kurkuma als je bloedverdunners slikt of als je lever-, maag- of galproblemen hebt.

Hoe zorg je ervoor dat je kurkuma goed opneemt?

Kurkuma wordt niet altijd goed opgenomen. Zonder wat hulp bij de opname, verlaat een groot deel van deze gezonde specerij ongebruikt je lichaam.

Er zijn verschillende manieren om de opname te verbeteren. Je kan ze het beste alle drie tegelijk gebruiken.

  1. Neem kurkuma samen met zwarte peper, bij voorkeur Bioperine.
  2. Neem er fenegriek bij. Dit kan de opname maar liefst 15,8 keer verhogen (7).
  3. Combineer de kurkuma met vet. Bijvoorbeeld kokosolie, olijfolie, avocado of vette vis.

De beste (en makkelijkste) manier om kurkuma te nemen

Er zijn verschillende manieren om kurkuma te nemen. Je kan:

  • Het toevoegen aan allerlei gerechten
  • Er een thee van maken
  • Een kurkumashotje maken met olijfolie
  • Het gewoon als losse poeder nemen

Deze manieren hebben allemaal wel een nadeel. Door kurkuma toe te voegen aan gerechten, krijg je slechts kleine hoeveelheden binnen. Bij grotere hoeveelheden zal de smaak te veel overheersen. Bovendien kunnen de gezondheidsvoordelen afnemen als je het sterk verhit.

Kurkumathee vindt lang niet iedereen lekker. En kurkumashotjes of losse kurkumapoeder vindt zelfs bijna niemand lekker. Reguliere kurkuma uit de supermarkt of toko bevat bovendien vaak lage percentages aan curcumine.

Kurkuma capsules

Kurkuma is ook verkrijgbaar in capsules. Deze manier is makkelijk, snel, smaakloos en je krijgt meteen een goede hoeveelheid kurkuma binnen.

Wil je ook op deze makkelijke manier profiteren van de gezondheidsvoordelen van kurkuma? Let er dan op dat de kurkuma capsules die je koopt een goede opnametechnologie bevatten.

Simpel gezegd: iets dat ervoor zorgt dat je de kurkuma goed opneemt. Dus: bioperine, fenegriek of vet. Vet kan je uiteraard ook gemakkelijk zelf toevoegen door de capsules te combineren met vetrijk eten.

Daarnaast is het ook belangrijk om erop te letten hoeveel curcumine het supplement bevat. Dit kan namelijk enorm verschillen. Sommige capsules bevatten normale kurkuma. Daar zit niet veel curcumine in. Soms maar 3%.

De beste keuze zijn kurkuma capsules met kurkuma C3-Complex. Dit is namelijk een extract dat voor maar liefst 95% uit curcumine bestaat.

Ik gebruik zelf de kurkuma capsules met C3- Complex van Nutribites, omdat dit aan alle eisen voldoet waardoor je lichaam het goed opneemt.

En nog veel meer…

Kurkuma heeft ons dus vele gezondheidsvoordelen te bieden. Het helpt onder andere om:

  • Je hart gezond te houden
  • Ontstekingen te bestrijden
  • Depressies tegen te gaan
  • Je lichaam te beschermen tegen vrije radicalen
  • Je lichaam jong te houden
  • Dementie tegen te gaan
  • Pijn te bestrijden
  • Je hersenfunctie te verbeteren
  • Je lichaam te ontgiften
  • Virussen en schimmels te bestrijden
  • Je spijsvertering te verbeteren
  • Maagzweren te voorkomen
  • Het risico op leveraandoeningen te verkleinen
  • Af te slanken

De makkelijkste manier om een goede hoeveelheid kurkuma binnen te krijgen, is het nemen van een kurkuma capsule. Let er bij het kiezen van een supplement dus op dat het minimaal 95% curcumine bevat.


DOWNLOAD HET SUIKERVRIJE DAGMENU

Activeer je vetverbranding en krijg meer energie met de makkelijke suikervrije en koolhydraatarme recepten uit het dagmenu!

  • Met 14 makkelijk toepasbare tips voor snel resultaat!

Meer dan 60.000 bezoekers hebben dit dagmenu al gedownload.


2 reacties op “Kurkuma: De gezondheidsvoordelen op een rijtje

  1. AnNa zegt:

    Goed artikel over Kurkuma; nu ben ik gewaarschuwd omdat ik door hartkwaal kinderasperine als bloedverdunner moet slikken. Ik gebruik veel Kurkuma door eten, nu dus nog weinig. Is Fenegriek wel gezond? Bedankt en gr. AnNa.

    • Vanessa Teune zegt:

      Hoi Anna,

      Fenegriek heeft veel gezonde voedingswaarden. Het bevat veel vezels, en mineralen zoals magnesium en ijzer. Neem alle kruiden vooral gevarieerd en met mate. Ieder kruid heeft weer zijn eigen gezondheidsvoordelen dus als je ermee afwisselt in gebruik dan ontvang je alle voordelen daarvan.
      Groetjes, Vanessa

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *